Tuesday, December 19, 2006

ဗုဒၶဘာသာ အေျခခံ (planet.com ဖိုရမ္မွ)

တေန႕က မႏၱေလးက ဓမၼမိတ္ေဆြ၊ ဆရာသမား တစ္ဦး ျဖစ္ေသာ ကိုရဲထံမွ အီးေမး တစ္ေစာင္ေရာက္လာခဲ့သည္။ "ဗုဒၶဘုရားရွင္အေၾကာင္းက စပါမယ္" ဆိုတဲ့ Subject ျဖစ္ေနေတာ့ ဘာပါလိမ့္ ဆိုၿပီး ဖတ္ၾကည့္အံုးမွပဲလို႕ေတြးမိတယ္။ အဲဒီေန႕က အလုပ္မ်ားေနတာနဲ႔ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း ပဲဖတ္လိုက္ရတယ္။ ဒီေန႔မွ နဲနဲ စိမ္ေျပနေျပ ထပ္ဖတ္ၾကည့္ေတာ့ ေကာင္းလိုက္တာ။ အားလံုးကို ထပ္ၿပီး မွ်ေ၀အံုးမွပဲ ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးမ်ိဳးျဖစ္လာတာနဲ႕  ကူးေရးေပးလိုက္ပါတယ္။

ဗုဒၶဘုရားရွင္ အေၾကာင္းက စပါ့မယ္။ ကပိလ၀တ္ ထီးနန္းကို ဆက္ခံစိုးစံေသာ သုေဒၶါဓနမင္းၾကီး ႏွင့္ ေဒ၀ဒဟ မင္းသမီး သီရိမဟာ မာယာေဒ၀ီ တို႕ စံုဖက္ေတာ္မူေသာအခါ မဟာသကၠရာဇ္ ၆၇ ခု၊ ၀ါဆိုလျပည့္ ၾကာသာပေတးေန႕ တြင္ ဘုရားအေလာင္းအလ်ာ သိဒၶတၳမင္းသားအား ပဋိသေႏၶတည္ပါသည္။ ဆယ္လျပည့္ေသာအခါတြင္ မယ္ေတာ္မာယာသည္ ခမည္းေတာ္စံရာ ေဒ၀ဒဟျပည္သို႕ သြားလိုေသာ စိတ္ဆႏၵရွိသျဖင့္ သြားရာ ကပိလ၀တ္ျပည္ ႏွင့္ ေဒ၀ဒဟျပည္ၾကား အင္ၾကင္းေတာ၌ သိဒၶတၳမင္းသားအား ဖြားျမင္ခဲ့ပါသည္။ ထိုေန႕က မဟာသကၠရာဇ္ ၆၈ ခု၊ ကဆုန္လျပည့္ ေသာၾကာေန႕ ျဖစ္ပါသည္။ (ဘီစီ ၅၆၇ ) သိဒၶတၳမင္းသားဖြားျမင္ျပီး (၇)ရက္ေျမာက္တြင္ မယ္ေတာ္မာယာသည္ ေသဆံုးသြားရာ မိေထြးေတာ္ ေဂါတမီကႏို႕တိုက္ေမြးျမဴခဲ့ရသည္။
အရြယ္ေရာက္လာေသာအခါ သုပၸဗုဒၶမင္း၏ သမီးေတာ္ ဘဒၵကဥၥနာႏွင့္ လက္ဆက္ေတာ္မူသည္။ ထို႕ေနာက္ ဘဒၵကဥၥနာအား ယေသာ္ဓရာ ဗိမၼာေဒ၀ီအမည္ျဖင့္ အဂၢမေဟသီအရာ ထားေတာ္မူသည္။ သက္ေတာ္(၂၈) အရြယ္ေရာက္ေသာအခါ ဥယ်ာဥ္ေတာ္သို႕ ထြက္စံေတာ္မူခ်ိန္တြင္ သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန္း တည္းဟူေသာ နိမိတ္ၾကီးေလးပါးကို ေတြ႕ျမင္ရာမွ သတိသံေ၀ဂရခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ယေသာ္ဓရာေဒ၀ီမွ သားေတာ္ ရာဟုလာကို ဖြားျမင္ခဲ့သည္။ သက္ေတာ္(၂၉)ႏွစ္အရြယ္ သိဒၶတၳမင္းသားသည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၉၇ ခုႏွစ္ ၀ါဆိုလျပည့္ တနလၤာေန႕တြင္ ကာမဂုဏ္ကို ျငီးေငြ႕ေတာ္ မူလာသျဖင့္ ေတာထြက္ခဲ့သည္။ အေနာ္မာျမစ္ကမ္းတြင္ ရဟန္းျပဳျပီးေနာက္ အာဠာရ ရေသ့ထံ ခ်ဥ္းကပ္၍ စ်ာန္သမာပတ္ကို အားထုတ္ေသာအခါ ေလာကီစ်ာန္ ခုႏွစ္ဆင့္ ကို ရရွိခဲ့သည္။ ထို႕ေနာက္ ဥဒက ရေသ့ထံတြင္ ဆက္လက္၍ အထက္စ်ာန္ကို အားထုတ္ရာ သမာပတ္ ရွစ္ဆင့္ကို ရရွိခဲ့သည္။ သို႕ရာတြင္ ဤစ်ာန္သမာပတ္တို႕သည္ ဆင္းရဲျခင္းမွ လြတ္ေျမာက္ရာအမွန္ဟု ယံုၾကည္ေတာ္မမူသည့္အတြက္ တရားအစစ္အမွန္အားရွာေဖြရန္ ဥရုေ၀လေတာအုပ္သို႕ သြားေလသည္။ ထိုေတာအုပ္တြင္ ေျခာက္ႏွစ္တာမွ် အလြန္ပင္ပန္းဆင္းရဲလွစြာေသာ ဒုကၡရစရိယာအက်င့္ကို က်င့္ေတာ္မူသည္။
သို႕ေသာ္လည္း ထိုအက်င့္သည္ ဘုရားအျဖစ္သို႕ မေရာက္ႏိုင္ဟု ဆင္ျခင္မိ၍ အာဟာရကို ျပန္လည္မွ်တေစျပီး ေဗာဓိေညာင္ပင္တစ္ပင္ေအာက္သို႕ ၾကြခ်ီကာ ထက္၀က္ဖြဲ႕ေခြ ထိုင္ေနေတာ္မူျပီး အာနာပနစ်ာန္ကို ၀င္စားေတာ္မူသည္။ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္ ကဆုန္လဆန္း ၁၄ ရက္ အဂၤါေန႕ ညဥ့္ဦးယံတြင္ သတၱ၀ါတို႕၏ သႏၲာန္တြင္ ျဖစ္ဖူးေသာ ခႏၶာအစဥ္ အေၾကာင္းအက်ိဳးကို သိျမင္ႏိုင္ေသာ ပုေဗၺနိ၀ါသဥာဏ္ေတာ္ကို ရရွိခဲ့သည္။ သန္းေခါင္ယံတြင္ သတၱ၀ါတို႕၏ ရုပ္ခႏၶာကို ကုန္စင္ ေအာင္သိႏိုင္ေသာ ဒိဗၺစကၡဳဥာဏ္ကို ရရွိခဲ့သည္။ မဟယသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္ ကဆုန္လျပည့္ ဗုဒၶဟူးေန႕ အာရုဏ္တက္တြင္ ကိေလသာကို ခ်ဳပ္ျငိမ္းေစျပီး အလံုးစံုေသာတရားကို သိျမင္ေစေသာ သဗၺညဳတဥာဏ္ကို ရရွိေတာ္မူရာ ေလာကသံုးပါး၏ ထြတ္အထိပ္ျဖစ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္အျဖစ္သို႕ ေရာက္ရွိေတာ္မူသည္။ဘုရားရွင္အျဖစ္ ေရာက္ရွိေတာ္မူျပီးေနာက္ မိဂဒါ၀ုန္ေတာသို႕ ၾကြခ်ီေတာ္မူျပီး ေရွးကေက်းဇူးရွိခဲ့ဘူးေသာ ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦးအား မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္၊ ၀ါဆိုလျပည့္ စေနေန႕တြင္ တရားဦးေဟာၾကားေတာ္မူသည္။ ေဟာၾကားေသာ္မူေသာတရားက ဓမၼစကၠပ၀တၱသုတ္ေခၚ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ျဖစ္သည္။ ထိုအခိ်န္မွစ၍ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ (၄၅)၀ါပတ္လံုး လွည့္လည္၍ တရားဓမၼမ်ားေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။ မေရမတြက္ႏိုင္ေသာ သတၱ၀ါမ်ားတို႕သည္ တရားေတာ္ကို နာၾကားရျပီးေနာက္ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္သြားခဲ့သည္။ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၀ ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ အဂၤါေန႕တြင္ သက္ေတာ္(၈၀)ရွိေတာ္မူျပီျဖစ္ေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ္မူသည္။ (ဘီစီ ၄၈၇ ) ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳျပီး (၃)လအၾကာတြင္ ဘုရားရွင္ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ သုတ္၊ ၀ိနည္း၊ အဘိဓမၼာမ်ား မကြယ္ေပ်ာက္ေစေရးအတြက္ အရွင္မဟာကႆပမွ ၾကီးမွဴးျပီး မဟာသကၠရာဇ္ ၁၄၈ ၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္ေန႕ တြင္ ပိဋကတ္သံုးပံုတို႕ကို ရြတ္ဖတ္၍ ပထမအၾကိမ္ သဂၤါယနာတင္ေလသည္။ မဟာသကၠရာဇ္ ၂၅၀ ( သာသနာသကၠရာဇ္ ၁၀၀ ) တြင္ ဒုတိယအၾကိမ္ သဂၤါယနာတင္ပြဲကို အရွင္မဟာယသ မွ ေ၀သာလီျပည္ တြင္ ၾကီးမွဴးက်င္းပခဲ့သည္။ ( ဘီစီ ၄၄၃ ) သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၅ တြင္ ပါဋလီပုတ္ျပည္ သီရိဓမၼာေသာကမင္းၾကီးလက္ထက္တြင္ အရွင္ ေမာဂၢလိပုတၱတိႆ မွ ၾကီးမွဴး၍ တတိယအၾကိမ္ သဂၤါယနာတင္ခဲ့သည္။သီဟိုကြ်န္း ၀ဂၢဂါမဏိမင္းလက္ထက္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၄၅၀ တြင္ စတုတၳအၾကိမ္ သဂၤါယနာကို တင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ( ဘီစီ ၉၄ ) ပဥၥမေျမာက္ သဂၤါယနာတင္ပြဲကို ျမန္မာႏိုင္ငံ မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္ မႏၲေလးေနျပည္ေတာ္တြင္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၄၁၅ တြင္ က်င္းပႏိုင္ခဲ့သည္။ ( ေအဒီ ၁၈၄၁ ) ဆဌမအၾကိမ္ သဂၤါယနာတင္ပြဲကို ျမန္မာႏိုင္ငံ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ေတာ္တြင္ သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၄၉၈ တြင္ ကမၻာေအးေစတီ၌ က်င္းပ ခဲ့သည္။ ( ေအဒီ ၁၉၅၄ ) ဗုဒၶဘုရားရွင္ဟာ ဘာျဖစ္လို႕ လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါအားလံုးရဲ႕ ကိုးကြယ္ရာ ျဖစ္ေနရပါသလဲ။ ဗုဒၶဘုရားရွင္ဟာ ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

၁။ အရဟံ ... ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ ကိေလသာကင္းစင္ေတာ္မူသျဖင့္ ဆိတ္ကြယ္ရာအရပ္၌ပင္ မေကာင္းမွဳကို ျပဳေတာ္မမူျခင္း။
၂။ သမၼာသမၺဳေဒၶါ ... သိစရာအားလံုးတို႕ကို အမွန္အတိုင္း ကိုယ္ပိုင္ဥာဏ္ျဖင့္ သိေတာ္မူျခင္း။
၃။ ၀ိဇၨာစရဏသမၸေႏၷာ ... အသိဥာဏ္ေရာ၊ အက်င့္ပါ ျပည့္စံုေတာ္မူျခင္း။
၄။ သုဂေတာ ... မွန္ကန္၍အက်ိဳးရွိေသာ စကားကိုသာ ဆိုေတာ္မူတတ္ျခင္း။
၅။ ေလာက၀ိဒူ ... သတၱေလာက၊ ၾသကာသေလာက၊ သခၤါရေလာကတည္းဟူေသာ ေလာကသံုးပါးကို အမွန္အတိုင္းသိေတာ္မူျခင္း။
၆။ အႏုတၱေရာ ပုရိသဒမၼသာရထိ ... ဆံုးမထိုက္ေသာသတၱ၀ါအေပါင္းအား ဆင္းရဲဒုကၡမွလြတ္ကင္းေအာင္ ဆံုးမေတာ္မူျခင္း
ရ။ သတၱာေဒ၀ မႏုႆာနံ ... လူ၊ နတ္ တို႕အား ေကာင္းရာေကာင္းေၾကာင္းကိုသာ ညႊန္ျပေပးေတာ္မူျခင္း။
၈။ ဗုေဒၶါ ... သစၥာေလးပါးကို ကိုယ္တိုင္လည္းသိျပီး တစ္ပါးသူကိုလည္း သိေအာင္ ေဟာၾကားဆံုးမေတာ္မူျခင္း။
၉။ ဘဂ၀ါ ... မိမိစိတ္ႏွင့္တကြ တစ္ေလာကလံုးကို အစိုးရေတာ္မူေသာ ဘုန္းေတာ္၊ မဂ္၊ ဖိုလ္၊ နိဗၺာန္တရားႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ဘုန္းေတာ္၊
မ်ားျပားေသာအေျခြအရံ၊ ေက်ာ္ေစာမူႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ဘုန္းေတာ္၊ အတုမရွိေသာ က်က္သေရေတာ္ႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ
ဘုန္းေတာ္၊ လိုအင္ဆႏၵဟူသမွ် ျပည့္၀ေတာ္မူေသာ ဘုန္းေတာ္ ႏွင့္ အတုမရွိေသာ လံု႕လ၀ီရိယ ႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ ဘုန္းေတာ္
တည္းဟူေသာ ဘုန္းေတာ္ေျခာက္ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူျခင္း။


သစၥာေလးပါး သည္ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ ပထမဦးဆံုးေဟာေသာ တရားပင္ျဖစ္သည္။
၄င္းတို႕မွာ -
(၁) ဒုကၡသစၥာ ( ဆင္းရဲျခင္းအမွန္ )
(၂) သမုဒယသစၥာ ( ဆင္းရဲရျခင္းအေၾကာင္းတရားအမွန္ )
(၃) နိေရာဓသစၥာ ( ဆင္းရဲျခင္းမွ လြတ္ေျမာက္ျခင္းအမွန္ )
(၄) မဂၢသစၥာ ( ဆင္းရဲျခင္းမွ လြတ္ေျမာက္ရာအေၾကာင္းတရားအမွန္ )


ေလာကတြင္ သတၱ၀ါအျဖစ္ပဋိသေႏၶျဖစ္ျခင္း၊ ေမြးဖြားလာရျခင္း၊ အသက္ရွင္ရန္ လံုးပန္းေနရျခင္း၊ အိုရျခင္း၊ နာရျခင္း၊ ေသဆံုးရျခင္း၊ တို႕သည္ သံသရာတြင္ က်င္လည္ေနေသာ သတၱ၀ါတိုင္း မလြဲမေသြ ၾကံဳေတြ႕ခံစားရမည္ျဖစ္သျဖင့္ သတၱ၀ါျဖစ္ရျခင္းသည္ပင္ ဆင္းရဲျခင္းအမွန္ျဖစ္သည္ဟု ဗုဒၶဘုရားရွင္က ရွဳျမင္သည္။ ဤသို႕ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ရျခင္းအေၾကာင္းသည္ ရုပ္၊နာမ္အစုတို႕ျဖစ္ေပၚရန္ ျပင္းျပေသာ ဘ၀ကိုစြဲမက္ေသာ တဏွာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုသို႕စြဲမက္ရျခင္းအေၾကာင္းသည္ပင္ အ၀ိဇၨာတည္းဟူေသာ အသိပညာကင္းမဲ့မူေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ဆင္းရဲျခင္းကိုသိလ်င္ ဆင္းရဲျခင္းမွလြတ္ကင္းရာကိုလည္း သိႏိုင္သည္။ ဆင္းရဲရျခင္းမွာ ရုပ္ႏွင့္ နာမ္ေၾကာင့္ ျဖစ္သျဖင့္ ရုပ္ႏွင့္ နာမ္တို႕ ခ်ဳပ္ျငိမ္းရာသည္ ဆင္းရဲျခင္းမွ လြတ္ေျမာက္ျခင္းအမွန္ျဖစ္သည္။ သို႕ရာတြင္ ေနာက္ထပ္တဖန္ ရုပ္ ႏွင့္ နာမ္တို႕ ျပန္မျဖစ္ေစရ။ ဆင္းရဲျခင္းမွ လြတ္ေျမာက္ေအာင္လုပ္နည္းအမွန္သည္ရွိသည္။ ဤသည္မွာ မဇၥ်ိမပဋိပဒါ အလယ္အလတ္က်င့္စဥ္ပင္ျဖစ္သည္။

အလယ္အလတ္က်င့္စဥ္ဆိုတာ ဘာလဲ။ အလယ္အလတ္က်င့္စဥ္ ဆိုတာ ေလ်ာ့လြန္းျခင္း၊ တင္းလြန္းျခင္း ဟူေသာ အစြန္းႏွစ္ပါးမွ ေရွာင္ရွားထားျခင္းျဖစ္သည္။
ထိုက်င့္စဥ္သည္ (၈)မ်ိဳးရွိသည္။ ၄င္းတို႕မွာ -
(၁) သမၼာဒိဌိ ... ေကာင္းေသာအယူ
(၂) သမၼာသကၤပၸ... ေကာင္းေသာအၾကံအစည္
(၃) သမၼာ၀ါစာ ... ေကာင္းေသာေျပာဆိုဆက္ဆံမွဳ
(၄) သမၼာကမၼႏၲ ... ေကာင္းေသာအလုပ္
(၅) သမၼာအာဇီ၀ ... ေကာင္းေသာအသက္ေမြးမွဳ
(၆) သမၼာ၀ါယမ ... ေကာင္းေသာလံု႕လထုတ္မွဳ
(ရ) သမၼာသတိ ... ေကာင္းေသာသတိ
(၈) သမၼာသမာဓိ ... ေကာင္းေသာတည္ၾကည္မွဳ


ရွစ္ပါးေသာ ဤတရားကို က်င့္ႏိုင္ပါလ်င္ ဆင္းရဲျခင္းဒုကၡတို႕မွ လြတ္ေျမာက္ရာ နိဗၺာန္သို႕ မ်က္ေမွာက္ျပဳရမည္ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႕၏ အျမင့္ဆံုးရည္မွန္းခ်က္သည္ နိဗၺာန္ပင္ျဖစ္သည္။ နိဗၺာန္ဆိုသည္မွာ ျဖစ္တံု႕ပ်က္ျပန္ သံသရာတြင္ က်င္လည္ေနရာမွ လြတ္ေျမာက္သြားျခင္းျဖစ္သည္။
တစ္နည္းဆိုရေသာ္ ေနာက္ဘ၀သစ္တစ္ခု ထပ္ျဖစ္မလာေတာ့ဘဲ အျပီးတိုင္ ခ်ဳပ္ျငိမ္းသြားျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

ဗုဒၶဘာသာေတြဟာ ကံ ႏွင့္ ကံ၏အက်ိဳးလို႕ ေျပာေျပာေနၾကတယ္။ ကံဆိုတာဘာလဲ။ ပါဠိလို ကမၼဟုေခၚေသာ ကံဆိုသည္မွာ မိမိျပဳလုပ္ေသာ အလုပ္ကိုေခၚသည္။
ကံကို (၃)မ်ိဳးခြဲျခားႏိုင္သည္။ ၄င္းတို႕မွာ -
(၁) ကာယကံ ... ကိုယ္ျဖင့္ျပဳလုပ္ျခင္း။
(၂) ၀စီကံ ... ႏွဳတ္ျဖင့္ျပဳလုပ္ျခင္း။
(၃) မေနာကံ ... စိတ္ျဖင့္ျပဳလုပ္ျခင္း။


ကံတြင္ ေကာင္းေသာကံ ႏွင့္ မေကာင္းေသာကံ ဟူ၍ရွိသည္။ ေကာင္းေသာကံသည္ ေကာင္းက်ိဳးေပးႏိုင္ျပီး မေကာင္းေသာကံသည္ မေကာင္းက်ိဳးေပးႏိုင္သည္။ သို႕ရာတြင္ အက်ိဳးေပးမည့္ ေနရာဌာန အခိ်န္ကာလ၊ အက်ိဳးမေပးမည့္ ေနရာဌာန အခ်ိန္ကာလမ်ား လည္းရွိေသးသည္။

ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ လို႕ ေျပာေျပာေနၾကတယ္။ အဲဒါေတြက ဘာေတြလဲ။

(၁) အနိစၥံ ခယေဌန ... အျမဲတည္ရွိႏိုင္ေသာ သေဘာရားမွ ကုန္ခမ္းတတ္ေသာ အနက္သေဘာေၾကာင့္ ( မျမဲပါ )
(၂) ဒုကၡံ ဘယေဌန ... ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေကာင္းေသာ အနက္သေဘာေၾကာင့္ ( ဆင္းရဲတယ္ )
(၃) အနတၱာ အသာရကေဌန ... အႏွစ္ဟူ၍ ျမဴမွ်ေလာက္ပင္ မရွိေသာ အနက္သေဘာေၾကာင့္ ( အႏွစ္သာရမရွိဘူး )



ဗုဒၶဘုရားရွင္ (၄၅)၀ါပတ္လံုး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ တရားေတြကို ေအာက္ပါအတိုင္း (၃)ပံု ပံုထားပါတယ္။
(၁) သုတ္
(၂) ၀ိနည္း
(၃) အဘိဓမၼာ


သုတၱန္ ဆိုတဲ့ သုတ္ (၃)က်မ္း ရွိပါတယ္။
(၁) သုတ္မဟာ၀ါ
(၂) သုတ္ပါေထယ်
(၃) သုတ္သီလကၡန္


၀ိနည္း (၅)က်မ္း ရွိပါတယ္။
(၁) ပါရာဇိက
(၂) ပါစိေထယ်
(၃) မဟာ၀ဂၢ
(၄) စူဠ၀ဂၢ
(၅) ပရိ၀ါယ်


အဘိဓမၼာ (၇)က်မ္း ရွိပါတယ္။
(၁) ဓမၼသဂႌဏီ
(၂) ၀ိဘင္း
(၃) ဓာတုကထာ
(၄) ပုဂၢလပညတ္
(၅) ကထာ၀တၳဳ
(၆) ယမိုက္
(ရ) ပဌာန္း



အဘိဓမၼာ
အဘိ (ျမင့္မားေသာ) ဓမၼ (တရား) = ျမင့္မားေသာတရားျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ တရားေတာ္၏ အဆီအႏွစ္မ်ားကို စနစ္တက် စုစည္းထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာထားတဲ့ ဆန္းစစ္ပံုနည္းလမ္း ႏွင့္ အလြန္က်ယ္ျပန္႕လွတဲ့ အနက္သေဘာ တို႕ဟာ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ရဲ႕
ထူးျခားခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြအားလံုးဟာ ဆင္းရဲျခင္းမွလြတ္ေျမာက္ရာဆိုတဲ့ နိဗၺာန္ကိုပဲ ဦးတည္ပါတယ္။ သုတၱန္ေဒသနာေတာ္ေတြမွာ ျမတ္စြာဘုရားဟာ တရားနာပရိတ္သတ္ရဲ့ ပါရမီ အႏုအရင့္ကိုလိုက္ျပီး တရားေတာ္မ်ားကို သမရုိးက်အသံုးအႏွဳံးမ်ိဳးသံုးႏွဳံးေဟာၾကားေတာ္မူပါတယ္။ အဘိဓမၼာတရားေတာ္မ်ားကိုေဟာၾကားရာမွာေတာ့ ပရမတၳသစၥာ သက္သက္ကိုသာ အသံုးျပဳပါေတာ့တယ္။ အလံုးစံုေသာ သဘာ၀တရားတို႕ကို အလြန္ေသးငယ္တဲ့ အစိတ္အပိုင္းေလးမ်ား အျဖစ္ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ လိုက္ပါတယ္။ အလံုးစံုေသာ သဘာ၀တရားတို႕ကို အလြန္ေသးငယ္တဲ့ အစိတ္အပိုင္းေလးမ်ားအျဖစ္ သရုပ္ခြဲဆန္းစစ္ျပီးတဲ့အခါမွာ ၄င္းတို႕ အခ်င္းခ်င္း ေပါင္းစည္းအက်ိဳးျပဳၾကပံုေတြကို ဆက္လက္ရွင္းျပပါတယ္။ ထို႕ေၾကာင့္ အဘိဓမၼာတရားေတာ္ကို နားလည္ သေဘာေပါက္ေစရန္အတြက္ အလြန္ၾကီးမားတဲ့ အသိဥာဏ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ၾကိဳးစားအားထုတ္မွဳမ်ိဳး လိုအပ္ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ကထာ၀တၳဳသည္ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါ။ တတိယသဂၤါယနာတြင္ အရွင္ေမာဂၢလိပုတၱတိႆက ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေသာ တရားေတာ္မ်ားအေပၚ ဗုဒၶဘာသာဂိုဏ္းခြဲမ်ားက အမ်ိဳးမ်ိဴး ယူဆအဓိပၸါယ္ေကာက္ကာ အျငင္းပြားမွဳကို အေမးအေျဖပံုစံျဖင့္ ေဟာၾကားေခ်ပကာ စံသတ္မွတ္ထားသည့္ အဓိပၸါယ္မ်ားအား မွတ္တမ္းတင္ထားေသာ က်မ္းျဖစ္သည္။

ယာမက ေခၚ ယမိုက္က်မ္းသည္ အသံုးခ်ယုတၱိေဗဒက်မ္းျဖစ္ျပီး အထက္ပါ သဘာ၀တရားမ်ားကို အတြဲလိုက္ယွဥ္တြဲ၍ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ ဆန္းစစ္ျပထားသည္။ ပဌာန ေခၚ ပဌာန္းက်မ္းသည္ ၄င္း သဘာ၀တရားတို႕ အခ်င္းခ်င္း ဆက္ႏွယ္မွီွခိုကာ အျပန္အလွန္ အက်ိဳးျပဳေနပံုကို ဆက္ႏြယ္မွဳပံုစံ (၂၄)ခု ျဖင့္ တစ္ခုခ်င္း အေသးစိတ္ ရွင္းလင္းျပဆိုထားသည္။ ဓမၼာသဂႌဏီက်မ္းတြင္ ရုပ္၊ စိတ္၊ ေစတသိတ္ စသည့္အလံုးစံုေသာ သဘာ၀တရားမ်ားကို တစ္ခုခ်င္း အေသးစိတ္ ေရတြက္ ျပထားသည္။ ထိုသို႕ ေရတြက္ရာတြင္ ၄င္းတို႕၏ သေဘာသဘာ၀၊ လုပ္ငန္းတာ၀န္ႏွင့္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ဆက္ႏြယ္ ေက်းဇူးျပဳပံုမ်ားအလိုက္ ေပၚလြင္ေစရန္ အမ်ိဳးအစားမ်ားခြဲျခား၍ ရွင္းျပထားသည္။ ၀ိဘဂၤ ေခၚ ၀ိဘင္းက်မ္းတြင္ ၄င္းတို႕ကို အလြန္႕အလြန္ေသးငယ္ေသာ အစိတ္အပိုင္းမ်ားအျဖစ္ ပိုင္းျခားစိတ္ျဖာကာ ေလ့လာဆန္းစစ္ခ်က္မ်ားကို အခန္း(၁၈)ခန္းခြဲ၍ ရွင္းျပထားသည္။ ဓာတုကထာတြင္ အထက္ပါ သဘာ၀တရားမ်ားကို ခႏၶာ၊ အာယတန၊ ဓာတု ဟူ၍ အမိ်ဳးအစားသံုးခုႏွင့္ ဆက္စက္၍ အေမးအေျဖပံုစံျဖင့္ ရွင္းျပထားသည္။ ပုဂၢလပညာတိ ေခၚ ပုဂၢလပညတ္က်မ္းတြင္ နိဗၺာန္လမ္းသို႕ ေအာင္ျမင္စြာ ေလွ်ာက္လွမ္းသြားေသာ လူ၊နတ္ တို႕၏ ၾကိဳးစားအားထုတ္ ေအာင္ျမင္မွဳပံုစံ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို နမူမာျပ၍ အထက္ပါတရားမ်ားကို ဆက္စပ္ရွင္းလင္းထားသည္။

ဤေလာကတြင္

ဆရာသည္လည္း
အလံုးစံုေသာတရားတို႕ကို ကိုယ္တိုင္မွန္စြာသိသူ မဟုတ္။
တရားသည္လည္း မေကာင္းသျဖင့္ ေဟာအပ္ေသာ တရားျဖစ္သည္။
မေကာင္းသျဖင့္ သိေစအပ္ေသာတရား ျဖစ္သည္။
သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ လြတ္ေျမာက္ေၾကာင္းတရား မဟုတ္။
ကိေလသာျငိမ္းမွဳကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာတရား မဟုတ္။

တပည့္သည္လည္း
ထိုသာသနာ၌ ထိုဆရာေဟာအပ္သည့္အက်င့္ကို ရုိေသစြာက်င့္၏။
ထိုဆရာေဟာအပ္ေသာ တရားႏွင့္အညီလည္း ေဆာက္တည္၍ေန၏။

ထိုတပည့္မ်ိဳးကို ဤသို႕ဆိုအပ္သည္။
အသင္သည္ အရမေတာ္စြတကား။

ဤဆိုခဲ့သည့္အတိုင္း ထိုသာသနာ၌ ဆရာကိုလည္း ကဲ့ရဲ႕အပ္၏။
တရားကိုလည္း ကဲ့ရဲ႕အပ္၏။
တပည့္ကိုလည္း ကဲ့ရဲ႕အပ္၏။


(ဒီဃနိကာယ္၊ ပါထိက၀ဂ္၊ ပါသာဒိကသုတ္)

ေသျပီးေနာက္၌ ျဖစ္၏။
ေသျပီးေနာက္၌ မျဖစ္။
ေသျပီးေနာက္၌ ျဖစ္လည္းျဖစ္၊ မျဖစ္လည္းမျဖစ္။
ေသျပီးေနာက္၌ ျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္၊ မျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္။

ဤအယူတို႕ကို ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မမူ။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္...
၄င္းတို႕သည္ ပစၥဳပၸန္အက်ိဳး ႏွင့္ မစပ္။
ေလာကုတၱရာတရားႏွင့္လည္း မဆိုင္။
သာသနာေတာ္အက်င့္ျမတ္၏ အစအဦးမဟုတ္။
သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲ၌ ျငီးေငြ႕ေစရန္မျဖစ္။
စြဲမက္ျခင္းကင္းရန္မျဖစ္။
ဆင္းရဲျခင္းခ်ဳပ္ျငိမ္းရန္မျဖစ္။
သစၥာေလးပါးကို ထိုးထြင္းသိျမင္ရန္မျဖစ္။
နိဗၺာန္ရေၾကာင္းမျမင္။
ထို႕ေၾကာင့္ ထိုတရားတို႕ကို ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မမူ။


(ဒီဃနိကာယ္၊ ပါထိက၀ဂ္၊ ပါသာဒိကသုတ္)

ဤတရားသည္ ဆင္းရဲျခင္းတည္း။
ဤတရားသည္ ဆင္းရဲျခင္းျဖစ္ေၾကာင္းတည္း။
ဤတရားသည္ ဆင္းရဲျခင္းခ်ဳပ္ျငိမ္းရာ နိဗၺာန္တည္း။
ဤတရားသည္ ဆင္းရဲျခင္းခ်ဳပ္ျငိမ္းရာ နိဗၺာန္သို႕ေရာက္ရာ အက်င့္တည္း။

ဤတရားမ်ားကိုသာ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ေဟာၾကားေတာ္မူသည္။


(ဒီဃနိကာယ္၊ ပါထိက၀ဂ္၊ ပါသာဒိကသုတ္)

ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ သီလေစာင့္တယ္ လို႕ ေျပာေနတာၾကားဖူးတယ္။
သီလဆိုတာဘာလဲ။

သီလဆိုတာ ေစာင့္ထိန္းျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ေစာင့္ထိန္းေသာ သီလ အေရအတြက္ေပၚမူတည္ျပီး ေအာက္ပါအတိုင္း အမ်ိဳးအစား ခြဲျခားထားပါသည္။
(၁) (၅)ပါးသီလ
(၂) (၈)ပါးသီလ
(၃) (၉)ပါးသီလ
(၄) (၁၀)ပါးသီလ


အေျခခံျဖစ္ေသာ (၅)ပါးသီလကို ေျပာျပပါ့မယ္။
(၁) သူ႕တစ္ပါးအသက္ကို သတ္ျခင္းမွ ေရွာင္က်ဥ္ျခင္း။
(၂) သူတစ္ပါးဥစၥာကို ခိုးယူျခင္းမွ ေရွာင္က်ဥ္ျခင္း။
(၃) သူတစ္ပါးသားမယားကို ပစ္မွားျခင္းမွ ေရွာင္က်ဥ္ျခင္း။
(၄) မဟုတ္မမွန္ေသာစကားကို ေျပာဆိုျခင္းမွ ေရွာင္က်ဥ္ျခင္း။
(၅) ေသရည္ေသရက္ေသာက္စားမူးယစ္ျခင္းမွ ေရွာင္က်ဥ္ျခင္း။


ပါရာဇိက မွာပါတဲ့အခ်က္ကေလးေတြကိုလည္း ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
(၁) ေမထုန္မွဳျပဳျခင္း။
(၂) ခိုးျခင္း။
(၃) လူသတ္ျခင္း။
(၄) ျမင့္မားတဲ့အဆင့္အတန္းတစ္ခုခုမရဘဲ ရတယ္လို႕လိမ္ညာေျပာျခင္း။
အဓိကက်တဲ့ ပါရာဇိက(၄)ခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဖာက္ဖ်က္မိရင္ ရဟန္းအျဖစ္က လံုး၀ဆံုးရွဳံးရမွာပါ။


ေနာက္တစ္ခါ သံဃဒိသိသ္ (၁၃)ခ်က္ ဆိုတာရွိပါေသးတယ္။ ေနာက္ထပ္ အနိယတ (၂)ခ်က္ ရွိပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ နိႆဂၢိယ (၃၀)ခ်က္ ရွိပါတယ္။ ပါစိတၳိယ (၉၂)ခ်က္ ရွိပါတယ္။ ပါတိဒိသာနိယ (၄)ခ်က္ ရွိပါတယ္။ စကၡိယ (၇၅)ခ်က္ ရွိပါတယ္။ အဓိကရနသာမသ (၇)ခ်က္ ရွိပါတယ္။ အဲဒီဟာေတြဟာ ဘိကၡဳေတြအတြက္ အက်ဥ္းအားျဖင့္ (၂၂၇) သြယ္ေသာ သိကၡာပုဒ္မ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ဘိကၡဳနီေတြအတြက္ေတာ့ ေစာင့္ထိန္းရမယ့္ သိကၡာပုဒ္ အက်ဥ္းအားျဖင့္ (၃၁၁)ပုဒ္ ရွိပါတယ္။ မဟာ၀ဂၢ မွာေတာ့ခႏၶာက လို႕ေခၚတဲ့ အခန္း(၁၀)ခန္း ခြဲျပီးျပထားပါတယ္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္အေၾကာင္း တစ္စိတ္တစ္ေဒသ၊ ရဟန္းေဘာင္သို႕ ၀င္ခါနီးတြင္ ေမးျမန္းရမည့္ အေမးမ်ား၊ ၀ါတြင္း၊၀ါပ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ဆက္ႏြယ္ေသာ လုပ္ေဆာင္ဖြယ္ရာမ်ား၊ ေနထိုင္မေကာင္းေသာ ရဟန္းေတာ္ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ အစားအေသာက္ ႏွင့္ ေဆး၀ါးမ်ား၊ ကထိန္က်င္းပပံုမ်ား ပါ၀င္ပါသည္။ စူဠ၀ဂၢ တြင္ အခန္း(၁၂)ခန္းပါ၀င္ျပီး အျခားေသာ အေျခအေနအလိုက္ လိုက္နာ က်င့္ေဆာင္ရမည့္ အခ်က္မ်ား၊ မိေထြးေတာ္ေဂါတမီ အား ဘိကၡဳနီသာသနာေတာ္ ခြင့္ျပဳေပးငည့္ အေၾကာင္းမ်ား ႏွင့္ ပထမ၊ ဒုတိယအၾကိမ္ သံဂၤါယနာတင္ပြဲမ်ား အေၾကာင္းတို႕ ပါရွိသည္။ ပရိ၀ါရသည္ အေမးအေျဖပံုစံျဖစ္ျပီး ၀ိနည္းကို စနစ္တက် ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ၍ နားလည္တတ္ေစရန္ ရည္ရြယ္ထားသည္။ ထို႕ျပင္ ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အျငင္းပြားစရာမ်ား ျဖစ္လာပါက ေျဖရွင္းႏုိင္ရန္အတြက္ အေျခခံမူ၀ါဒမ်ား ပါရွိသည္။

ရဟန္းတို႕
သူတစ္ပါးတို႕သည္ ငါဘုရား၏အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ၊ တရားေတာ္၏အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ၊ သံဃာေတာ္၏အျပစ္ကိုျဖစ္ေစ၊ ေျပာၾကားရာတြင္ သင္တို႕သည္ ရန္ျငိဳးထားျခင္း၊ အမ်က္ထြက္ျခင္း၊ ႏွလံုးမသာျခင္း၊ စိတ္မေက်ခ်မ္းျခင္း၊ မျဖစ္ၾကေစႏွင့္။ ဤသို႕ျဖစ္ျခင္းသည္ အသင္တို႕အားသာလွ်င္ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစသည္။ ဤသို႕ အမ်က္ထြက္လွ်င္ အသင္တို႕သည္ သူတစ္ပါးတို႕၏ စကားအေကာင္းအဆိုးကို မသိႏိုင္ၾကေပ။ ထို႕အတြက္ ဤစကားတို႕သည္ ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္းမဟုတ္၊ ထိုအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္းမမွန္၊ စင္စစ္အားျဖင့္ ဤအျပစ္သည္ ထင္ရွားမရွိ ဟုပင္ မဟုတ္သည္ကို မဟုတ္သည့္အတိုင္း အသင္တို႕ ေျဖရွင္းရမည္။

(ဒီဃနိကာယ္၊ သီလကၡႏၶ၀ဂ္၊ ျဗဟၼဇာလသုတ္)

ရဟန္းတို႕
သူတစ္ပါးတို႕သည္ ငါဘုရား၏ဂုဏ္ေတာ္ကိုျဖစ္ေစ၊ တရားေတာ္၏ဂုဏ္ေတာ္ကိုျဖစ္ေစ၊ သံဃာေတာ္၏ဂုဏ္ေတာ္ကိုျဖစ္ေစ၊ ေျပာၾကားရာတြင္ သင္တို႕သည္ ႏွစ္သက္ျခင္း၊ ၀မ္းသာျခင္း၊ စိတ္အားတက္ၾကြျခင္းတို႕ မျဖစ္ၾကေစႏွင့္။ ဤသို႕ျဖစ္ျခင္းသည္ အသင္တို႕အားသာလွ်င္ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစသည္။ ထို႕အတြက္ ဤစကားတို႕သည္ ဤအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္းဟုတ္မွန္၏၊ ထိုအေၾကာင္းေၾကာင့္လည္းဟုတ္မွန္၏၊၊ စင္စစ္အားျဖင့္ ဤဂုဏ္ေတာ္သည္ ထင္ရွားရွိသည္ ဟုပင္ ဟုတ္သည္ကို ဟုတ္သည့္အတိုင္း အသင္တို႕ ေျဖၾကားရမည္။

(ဒီဃနိကာယ္၊ သီလကၡႏၶ၀ဂ္၊ ျဗဟၼဇာလသုတ္)

No comments: